Sunday, October 23, 2011

Anizz the positive thinker~

Ramai orang cakap yang
aku ini adalah positive thinker.
Semua benda aku nak
think positive.





Contohnya,
kalau roommate aku
cerita ada orang potong
line
berbaris,
mesti aku akan cakap;
"Maybe dia nak cepat~"





Tak pun,
kalau kawan aku
mengadu pasal seseorang tu,
aku mesti akan cuba
mem-positive-kan
aduan tersebut.





Contohnya,
kalau adik kawan aku dapat
result yang kurang cemerlang,
dan kawan aku membebel dekat dia,
aku mesti akan cakap;
"Alah, mana ada orang dekat dunia ni,
yang memang nak fail exam?"





Sebab,
bagi aku,
semua orang nak lulus exam.
Tak ada siapa pun yang jawab exam
dan berniat nak gagal paper tu.





Mungkin usaha dia selama ni
yang terkurang,
atau itu bukan subject atau
course yang dia minat.





"Ala, kalau dah fail tu,
maksudnya
dia tak pernah belajar selama ni!"





What??
Itu adalah ayat paling BODOH
yang aku pernah dengar.





Tak belajar maksudnya ialah,
orang yang LANGSUNG tak pernah
pegang buku.
Atau,
refused untuk mempelajari sesuatu.
Atau,
yang duduk dalam gua tertutup.





Aku tak faham.
Kenapa bila result tak cemerlang,
akan di kait kan sebagai;
'tak belajar langsung' ?








Yang budak tu bangun pagi-pagi
sebab nak pergi kelas tu apa?
Bukan belajar?
Buku-buku penuh dengan highlight
warna-warni
tu pun tak belajar?
Tak tidur malam sebab nak study tu
tak belajar?





So,
to all my readers out there,
jangan sesekali point orang tersebut
sebagai "macam tak pernah belajar langsung."





Guna ayat lain.
"Kurang usaha tu.. Kena tingkat kan lagi."





Aku bersyukur sebab tak
pernah dengar orang cakap;
"Macam tak pernah belajar langsung!"
secara direct di depan aku.





Kalau aku dengar,
fuh~
Reaction aku?
Nak sangat tengok aku tak belajar, kan?
Hah. Amek kau.





Seriously,
ayat tu sangat-sangat tak motivate kan orang.
Bertambah dosa bagi yang mengata.
Plus, timbul pula rasa ingin
memberontak dan tidak puas hati
bagi pihak pendengar.





So,
tukar lah ayat tersebut kepada,
"Kurang usaha tu. Tingkat kan lagi.
InsyaAllah, boleh lulus."





Kan?
Sejuk telinga mendengar.
Semangat pun berkobar-kobar.





Kenapa aku cakap semua ni?
Aku ada experience ke?
Mesti semua orang ingat yang
aku failed exam aku, kan? kan?





See?
Gossip.
Fitnah itu lebih besar dosanya
daripada membunuh.
Aku belum Final Exam.
Test 1 pun baru je habis semalam.





Aku nak cerita benda lain,
tapi tu lah~
intro aku panjang sangat.
Isi nya satu,
explanation nya panjang berjela.





Apa yang aku tulis di atas
langsung tak ada kaitan
dengan yang hidup atau dah mati.
Aku buat example je.





Aku tak akan sesekali menceritakan
masalah aku atau family dekat
dalam blog.
Cewah.
Macam family aku ni bermasalah pula.





Bagi yang bertanya,
family aku OK je.
Sentiasa ceria,
cuma ada lah kes-kes marah sikit.
Tapi tak serious sampai bawa mahkamah.





Contohnya,
bila my mom terjaga dari tidur,
pandangan my mom akan
automatically bertukar kepada negative.





Betul.
Aku tak tipu.
Sebab tu lah aku takut bila
my mom tidur petang dekat
dalam bilik aku.





Sebab,
bila dia terjaga je dari tidur,
dia akan cakap;
"Ya Allah, sepahnya bilik..."





See?
Sebelum dia tidur tadi,
tak ada pula cakap bilik
aku bersepah.
Bila terjaga,
terus cakap bilik aku bersepah.
Hahahahaah~





Aii....
Makin panjang introduction aku ni...





Hmmm...
Sebenarnya,
aku nak cerita pasal my laptop.





Tadi aku dengan gigihnya
men-download satu video yang
bersaiz 153 MB.
Besar, kan?





Video apa?
Bukan Movie.
Bukan juga cerita lucah.
Alah... ada lah.....





Kalau Nora (roommate) tau,
mesti dia membebel 24 jam.
Bukan video drama melayu or Korea,
or whatever, ok?
Aku tak layan semua tu.
Video lagu pun bukan.




Dia cuma 1 video selama 20 minit.
Tapi saiz dia 153 MB.
Gila.
Dah lah broadband macam *tuuuttt~





Aku download petang tadi.
Estimation time dia around 12 hours.





Anda semua boleh bayang kan tak,
lama mana aku tunggu dia habis download?





Bila dah 2 jam ter-akhir,
Aku isi kan masa aku dengan
delete file yang aku tak nak.





Sedang aku nak clean Recycle Bin aku,
tiba-tiba laptop aku hang.





Laptop aku jarang buat hal.
Tapi, setiap kali dia buat hal,
aku mesti bersabar.
Aku kan positive thinker?





Bila dah lama aku tunggu,
kesabaran aku menipis sedikit.
Aku pun click-click screen,
dengan harapan akan terkeluar lah
perkataan;
"Close this folder?"




Yup.
Dia keluar.
Tapi,
aku tak boleh nak tekan 'Yes'.





So,
aku pun click 'X'.
Tiba-tiba,
keluar statement bangang yang
mengatakan laptop aku ada problem,
and dia suruh aku save sebelum dia
restart laptop aku dalam masa 1 minit.





Lepas aku click 'X',
laptop aku terus restart.





10 jam...
10 jam aku tunggu..
Suka hati kau je nak restart, kan?





Bagi yang bertanya,
aku TAHU bagaimana nak buat
forced closure and semua tu.
Aku cuma choose untuk;
"Sabar-tunggu-lihat"





And,
hari ini....
aku punya kesabaran
adalah senipis plastik.





Selama ini,
kalau Nora punya laptop buat hal,
aku mesti akan cakap;
"Kita tak boleh berkasar dengan laptop.
Kita kena l
ayan dia dengan baik.."










Aku siap cium-cium kot laptop aku..
Tapi kali ni,
kau dah lebih, laptop...





___________Anizz____________

No comments: