Friday, February 25, 2011

Duit~

Bila tengah tak ada duit,
macam-macam benda aku nak.
Contohnya,
ice-cream magnum yang
harga dia RM3 sebatang.



Tak pun,
chocolate cadbury yang besar tu.
McDonald, KFC~
Lepas tu ada hati nak pergi tengok wayang.



Tapi,
bila aku dah ada duit,
yang peliknya,
aku jadi berkira untuk membeli
apa yang aku nak tadi.



Contohnya :

Ice-cream yang harga dia RM2.50.
Aku : Hmmm.. Do I really need that? Tak payah lah. Bukan kenyang pun.


Chocolate cadbury yang kecil.
Aku : Hmmm... Tak nak lah. Membazir je. Lebih baik aku beli nasi.


McDonald di depan mata.
Aku : Hmmm... Mahal sangat. Aku boleh makan nasi goreng Pattaya 4 bungkus.



Ha,
itu lah aku.
Time economic recession (Kemelesetan ekonomi),
semua benda aku nak.
Time economic inflation (duit terlebih),
semua benda aku fikir 10 kali
sebelum beli.
Hahahahaha~



Tak lama lagi duit PTPTN nak masuk.
Roommate aku dah berkira-kira nak
beli kamera digital, round-round dekat Melaka,
makan Pizza~
Next semester punya duit PTPTN,
dia cakap nak beli handphone baru.
(Wooooo~)



Aku tak ambil PTPTN.
Fully support from my parents lagi.
Memanglah kata orang,
mereka nak ambil PTPTN sebab
tak nak menyusahkan parents mereka.



Tapi...
Aku tak nak hutang banyak-banyak..
Aku nak dapat gaji penuh.
Boleh lah aku bawa my family jalan-jalan.
(anak yang solehah)



Aku cakap dengan kawan aku yang
tak tahu nak buat apa dengan duit PTPTN tu.
Sebab, dia rambang mata.
Macam-macam dia nak beli.
Lepastu, dia cakap lah yang dia nak
berlagak macam orang kaya bila dah
dapat duit tu nanti.
Aku cakap;


"Cuba kau sewa beca from campus kita until our kolej."


Hohoho..
Mahal tu~
Sekali naik beca,
dah kena charge RM50.
Dia bawa round Melaka.



Tapi,
cuba lah anda fikir.
Sampai ke hati anda untuk lihat
pak cik tua itu mengayuh beca tu?
So,
tak pasal-pasal kena bergilir-gilir
bawa beca. Hahahhahhahahah~



Anyway,
di harap anda-anda sekalian
dapat membelanjakan duit anda
dengan berhemat.
Jangan beli macam-macam depan aku.
Nanti aku jealous.
Hahhahahah~ (^.^)v



P/S : I really do like Robert Kiyosaki punya buku :
Rich dad and Poor dad. Bacalah kalau anda ada masa~ (-.^)v



______________Anizz_______________

No comments: