Friday, January 14, 2011

System baru~

Ok,
sekarang,
UiTM dah menjalankan system baru,
iaitu K.I (Kemahiran Insaniah)
Maksudnya,
kumpulkan point dengan melibatkan
diri dalam persatuan and aktiviti-aktiviti
yang di jalankan di UiTM.
Penting untuk interview kerja nanti.



Ugghhhh~
Ingat kan,
lepas Diploma hari tu,
aku dah tak payah nak active-active
pergi aktiviti UiTM.
Ye lah,
nak duduk kolej punya pasal,
sebab tu lah kena join semua aktiviti.



Bila dah masuk Degree,
aku ingat dah tak payah buat semua ni.
Ye lah,
bukannya ada kolej pun untuk semester depan,
so kenapa perlu menyusahkan diri dengan
melibatkan diri dalam aktiviti ini semua, kan?



And,
ta-dah~
Ambil kau!
Sekarang,
kalau nak pergi interview,
employers nak tengok sijil K.I kau.
Kalau dapat 4 flat,
tapi K.I. kau Zero,
tak guna juga..



In the end,
nak tak nak,
kena juga kumpul markah-markah ni.
For the start,
kampus aku buat tournament Futsal and Bola Jaring.
Aku masuk Futsal.



Terkejut?
Aku lagi lah terkejut!
Dah lah aku ni tak suka tengok bola,
lepas tu di takdirkan masuk pertandingan
Futsal yang lebih kurang sama dengan bola sepak.



So,
Pagi Sabtu yang dingin itu,
aku dengan malasnya bangun untuk mandi
and terus bersiap-siap nak ke Kolej Tun Mamat (kolej Siswa).
Kami kena berkumpul di sana untuk menaiki bas UiTM.



Pukul 7 pagi lagi dah
tercegat depan pintu pagar,
sebab akak-akak senior yang
berdisiplin ni suruh kami tunggu
sana pukul 7 pagi.
No lambat-lambat.



So,
apa yang aku buat dekat sana
apabila menerima arahan untuk berada di sana
pada pukul 7 pagi?
Aku pun pergi je lah.
Dah itu arahan yang mereka bagi.
And guess what?
Kami duduk tercegat dekat situ
sampai pukul 8.15 pagi,
and baru lah bas tiba.



(lama sangat tunggu sampai sanggup duduk atas jalan)




A.P.A.K.A.H??!!



Aku bangun pukul 5.30 pagi dengan gigihnya sebab takut
ramai orang nak guna shower nanti,
and then terus siap-siap lepas baca Yassin pagi tu
untuk ke Kolej Tun Mamat.



And then,
A.P.A.K.A.H??
Pukul 8.15 baru nak bertolak??!
Masa itu emas lah~
Aiissshhhh~



Aku paling tak suka kalau
aku di suruh pergi awal,
and then aku dengan awalnya
bersiap and very punctual,
lepas tu,
tiba-tiba,
sia-sia je aku datang awal sebab,
tak ada motif pun aku datang awal kalau
di suruh duduk termenung je because of
the actual event start lambat lagi.



Aku notice something.
Semenjak kebelakangan ni,
aku selalu cakap dengan teman hiburan aku, Nora
yang aku suruh dia vote aku jadi MPP, JPK, Chansellor,
Menteri, Perdana Menteri and even Agong.
Hahahahahah~



Anyway,
aku jadi pemain simpanan masa
tournament tu,
sebab aku baru lepas makan,
and mereka tak bagi aku main sebab
takut aku vomit.
Kami tak expect pun kami punya group
antara group terawal.



(my groupmate. Jangan tanya aku nama diorang. Aku dah lupa. Tapi yang hujung tu Nora)



(survey dulu bagaimana caranya untuk bermain Futsal)




Kami semua bersepakat untuk
have fun and jangan sampai menang.
Kalau menang, kena balik lambat.
Aku jaga beg je.
Sambil bersorak-sorak.



(relax je goal keeper group aku ni~)



Masa first round,
kami telah berjaya achieve our goal,
iaitu Have fun and jangan sampai menang.
Sebab kami kalah 6-0.
Hahahahahahh~



Punyalah happy sebab dapat balik awal,
aku pun bukalah kasut sport and simpan dalam beg.
Dah ready untuk balik.



Then,
tiba-tiba je group kami
di panggil masuk.
Mula-mula,
judge dah cakap dah yang second round
ni kami menang tanpa bertanding sebab
pihak lawan tak datang.
So,
aku pun suruh my friend masuk gelanggang
untuk buat syarat je.



Tiba-tiba,
group yang kononnya tak datang tu muncul.
Hah,
ambil kau!
Kami dah sepakat.
First round aku rehat,
and second round aku jadi goal keeper.
Ah sudahh~
Kasut sport dah simpan dalam beg.



Aku pun pinjam kasut teman hiburan aku, Nora
iaitu mantan goal keeper first round tadi.
So, bermulalah episode aku sebagai goal keeper
yang tak pernah ada experience sebelum ni.



Fu-wah~~
Ganas gila pihak lawan main.
Asyik nak tendang masuk goal je.
Banyak kali buat attempt untuk jaringan ke dalam goal.
Nasib baik goal keeper group aku ni sangat hebat.
Eh, kejap.
Aku lah goal keeper tu.
(-.^)v



Semua bola yang di sepak masuk,
aku tangkap dengan muka yang innocent.
Ye lah,
muka punyalah innocent macam tak pernah
main and selalu kalah je,
tapi tangkap bola and jaga goal macam
professional.
Cewah!



seminit masa terakhir,
pihak lawan cuba membuat jaringan goal.
Aku pun cuba untuk menangkap bola tersebut,
and aku boleh nampak secara slow motion yang bola
tu lalu sebelah aku.
Aku langsung tak ada initiative untuk menangkap
atau menahan bola itu.
Mana kau nak?
Menang and balik lambat atau,
Kalah and balik cepat?




Aku choose untuk membiarkan
sahaja bola itu berlalu pergi .
(sebenarnya tak sempat nak tangkap. Fikir lama sangat.)
Elleh,
bola tu tak kena jaring pun.
Tapi aku dah dengar mereka bersorak.
Aku pun tepuk lah tangan.
Ye lah~
Bukan senang nak tengok aku
mengalah dalam game.



Cuba tanya adik aku,
selama ni,
kalau aku main game,
lantak lah kau ni adik aku ke, sape ke..
Aku nak menang jugak!
Seriously,
masa aku main tembak-tembak,
aku 'bunuh' character adik aku.
Nak menang punya pasal.
Hahahahahaahahah~



Aku lebih suka main game yang
memerlukan otak kita berfikir.
Contohnya,
game yang memerlukan kita berfikir dan
merancang dengan pantas.
Macam,
dalam masa 5 minit,
kau rancang pembangunan sesebuah negara
itu dengan membina buildings yang di perlukan
oleh penduduk di situ tanpa menjejaskan
economy, society, education negara itu.



Budget telah di berikan.
Business seperti export and import
boleh di lakukan untuk meningkatkan modal.
Aku juga kena handle masalah unemployment,
crime and foreign workers sekali.
See?
Aku apply balik apa yang aku
belajar masa dekat UiTM dulu~
Cewah!



Aku lupa nama game tu.
Tapi it was fun!
Ok, enough with the games.
In the end,
Futsal tu,
kami kalah 1-0.
Ok lah tu~
At least we're having fun, right?
Menang or kalah,
markah untuk K.I. still sama.



Lainlah kalau dia cakap,
menang dapat 4 point untuk K.I.
Memang aku jadi penjaga goal bersiri la nampaknya~
Hahahahahha~



Anyway,
aku suka baca my followers blog. *tiba-tiba*.
Semalam aku terbaca blog seorang budak
berusia 12 tahun!
Gaya bahasanya macam budak berumur 16++.
Ye lah,
banyak sangat kesalahan ejaan. (wah, aku macam cikgu Tatabahasa)
Perkataan F.U.C.* merata-rata,
perkataan I Love you bersepah-sepah~
perkataan I miss you boy BFF berlegar-legar~



Wah~
berbeza betul dengan zaman aku dulu.
Well,
aku still muda lagi tau~
9 tahun yang lepas,
aku juga budak darjah 6.
Tapi,
mana tahu perkataan macam tu.
Nak kena dera dengan my parents?
(bunyi macam ganas. Hahahahahahha~)



So,
adik-adik sekalian,
anda baru je berumur 12 tahun.
Tak payahlah sibuk-sibuk nak berlagak
macam dah 20 tahun.
Nikmatilah zaman muda mu.
Makanlah Pizza puas-puas,
nanti dah masuk University,
kalau nak makan Pizza, kena beli sendiri.
Masa kecil-kecil, my mom and dad yang bayar kan..
Wuuuuuu~



Tadi masa balik dari kelas,
aku terserempak dengan budak high school.
Elleh, pendek je~
Tapi gaya dia pandang kami,
macam fuh~
aku lah student paling bijak dekat tempat ni.
Aku budak sekolah menengah tau!
Senior paling famous dekat sekolah aku!



Well hello~
Kami budak University kot~
Nanti,
bila kau masuk Diploma,
kau jadi Junior jugak.
Masuk Degree pun jadi Junior jugak.
Masuk Master pun jadi Junior jugak.
Semua manusia sama.
Tak suka tengok orang yang berlagak
macam senior.
Macam kau sorang je pernah jadi senior.



Untuk pengetahuan anda,
ayat di atas adalah ayat yang terkeluar
dari mulut my friend.
I cuma taip balik je.
Masa tu,
I tengah sibuk menikmati keindahan alam.
Tak sempat nak tengok student tu.
As usual,
aku ni baik sebenarnya.
Think positive.
Maybe budak tu segan tengok kami yang ramai.
Relax sudahhh~




AniZz (^.^)v : Tadi lecturer BEL aku macam garang je....


Be Happy! (-.^)v
______________

2 comments:

Anonymous said...

sirenility:serius pnjang ok....hahahaha...i lloike....

AniZz said...

Aku pn bru prasan~ sorry... (-.-)