Thursday, April 1, 2010

Buang Anak di McD Segamat??

Buang anak ke?


Bukan lah~


Biarkan anak..


Ceritanya start bila aku aku, Nadia and Ya (ye, mmg nama dia Ya)
pergi buat assignment shadowing di Segamat.
Tugasan kami ialah menilai staff (kedai tersebut) bekerja.


Maksudnya,
tengok cara dia layan tetamu..
tengok cara dia greet tetamu..
tengok cara dia handle objection..


First,
kitorang pergi kedai Relaxation and Reflexology.
Kitorang dah booking tempat tu,
and dah mintak persetujuan owner dia
untuk buat rakaman dan penilaian staff.


Tapi,
Bila kitorang sampai and
beritahu procedure rakaman (chewah!),
Aunty tu kata :
"You nak rakam, we bagi. Tapi you tak boleh interview or tangkap gambar kami."


Macam mana tu?
Masalahnya,
kitorang kena tangkap gambar owner, staff, and kedai.
And kami mestilah kena interview diorang skali.


So,
tha guy, Ya pun setuju.
Dia buat treatment candle ear.
Lebih kurang 20 minit.
Bayaran RM30.


Kami rakam video Ya,
then aunty yang buat treatment tu plak cakap :
"Me, no."


Maksudnya,
dia taknak gambar dia dirakam la.


Ni la yang susah bekerja dengan orang macam ni.
Aku tak kisah kalau Cina tak reti cakap Melayu.
Tapi aku agak annoyed bila Cina tak reti cakap English.
Macam mana nak communicate??


So,
Lepas Ya,
giliran Nadia plak untuk buat treatment.
Nadia tak nak.
(Sebab kami dah nampak yang sia-sia je kami buat assignment kat situ)


Lepas cancel treatment tu,
kitorang cakap "Sorry" and then keluar dari kedai tu.


Nadia cadangkan kami pergi kedai ICE (saloon),
Aunty tu sporting giler!
Dia terus setuju nak buat rakaman tanpa sebarang tempahan atau surat dari UiTM.


Nadia buat hair treatment + Steam.
Setiap rakaman, interview dan lakonan berjalan dengan lancar.
Alhamdulillah~


Lepas cakap "Thank you",
kami pun pergi makan di D'Anjung Biru.
Kami tertarik semasa classmate kami buat rakaman disitu semalam.


Tapi,
kalaulah aku buat assignment shadowing disitu,
Heh, aku bagi sikit je markah.
Langsung tak greet kami dengan senyuman.
Buat dunno jer kami datang.


Lepas makan,
Ya cakap "bye2" kat kami.
Dia nak terus balik.
Aku and Nadia pergi shopping.
(Aku teman je..)


Masa kami shopping di Billion,
Hujan dah turun.
Still renyai-renyai lagi.


Kaki aku dah lenguh,
So,
aku cadangkan kami pergi Mc Donald untuk duduk.
(Bas tak sampai lagi)


Sambil makan McFlurry Oreo Berries,
aku terpandang kat customer yang baru sampai.
Suaminya membawa bakul.
Dalam bakul tu ada baby.




Mereka meletakkan baby tersebut di atas meja.
Si Suami pergi order sambil mengajak si isteri.


Wife : "Ni macam mana?" (sambil tunjuk baby)
Husband : "Tinggal je."
Wife : (Gelak)


Seorang staff McD (lelaki comel) yang sedang mengemas tray
memandang baby dan husband and wife tersebut.

Staff : "Tinggal je?"


Dia pun bergegas meletakkan tray di counter dan
mendekati baby tersebut.
Lalu mengusap kaki baby tu.

Staff : "Sejuk ye?"


Oh My Gucci!
What an interesting view!


Dub! Dab! Dub! Dab!
(Bunyi jantung Nadia)

Nadia : "Anis.. sweetnya laki tu.. "

Aku : "Jap, aku tangkap gambar"


Serious ni,
Nadia yang baru sahaja clash and couple ngan lelaki lain,
dah mula cair dengan tindakan lelaki itu.




After 20 minutes,
Husband and Wife ni pun datang mendapatkan anak mereka.
Staff tersebut pergi sambung kerja.






(Sebelum tinggalkan baby kali ke dua)


Mengikut theory aku,
Husband tersebut pernah bekerja di situ.
Sebab beberapa staff lelaki di situ kenal dia,
and siap bagi borang lagi.





Husband tu plak siap tanya khabar and
tanya pasal McD tersebut.
(Bukan nak minta kerja, ye.)


That's all.
Kesian baby tu..
Parent dia boleh main tinggal je.
Kalau tinggal dekat dengan tempat parents dia beratur, takpe..


Nie,
tempat baby tu agak tersorok dan
memang confirm tak boleh nampak dari counter.
Macam mana kalau kena culik??
_________________________

No comments: